Sunday, January 6, 2008

Snö Snö Snö

Nu har man kommit tillbaka till vinterlandet Norge. Jobbade i torsdags, sen tog jag ledigt fredag för att umgås med älsklingen. Vi bestämmde oss för att gå upp tidigt så vid 9 tiden gick jag upp, gick och köpte frukost lagade sen frukost till oss två och så väckte jag Erik vid 10. Vid frukosten beslutade vi oss för att sticka ut till Marka ( Oslos skog) och gå en promenad.
Så vi tog tunnelbanan till Frognersetern och skulle gå till Holmenkollen, en promenad som enligt skyltarna skulle vara 3,5 km. Snön var jätte djup och först hittade vi inte spåret, men till slut kom vi in på rätt spår och började spatsera i lugnan ro. Efter en ganska lång bit på vägen kom vi till en skiljepunkt. Vi förstod inte riktigt vart vi skulle gå men vi testade oss fram. Efter ca 5 minuter kom vi fram till att det verkligen inte kunde vara rätt väg. Vi gick på en väldigt smal stig som ingen hade gått på innan och den verkade faktist inte leda någonstanns. Då ser jag ett fält och säger till Erik att det måste ju vara där man skulle gå. Så vi går ditåt.

När jag skulle ta mitt steg ut på "fältet" säger Erik" erhm, Felicia, stå still, ser du vad det är för något?" Han pekar till höger.
Jag svarar "Ja, det är väl en lekplats?"
" Nej, det är en brygga"
Jag hade alltså tänkt gå över en stor sjö, utan att ens veta att det var en sjö eftersom all snö låg över. Och jag lovar jag hade gått över om jag hade själv. Det hade kunnat sluta illa.

Så vi gick tillbaka till punkten med skyltarna och försökte luska ut vart vi skulle. Det komiska var att det fortfarande stod "Holmenkollen 3,5 km" Och vi hade gått minst 2 redan. Så vi fick gå den ända vägen som såg respektabel ut och efter 10 min kom vi till en t-banestation.

Så vi tog tåget in till stan igen och gick och handlade lite mat och vin.
När vi kom hem lagade Erik enormt god mat, vitvinsmarinerade scampi med bladspenat och pasta. Sen började vi kolla på vår nyinköpta serie "Rome"


Alltså en underbar dag.

1 comment:

Anonymous said...

Kul att träffa dig igen Felicia :) Ha det bra :)

Caroline